Tuesday, October 27, 2009

Bahang Pilihanraya di UTP

Sebenarnya tak rasa pun bahang pilihanraya kat UTP ni..biasalah selalunya kalau pilihanraya MPP IPTS tak seriuh, sekecoh dan seheboh pilihanraya IPTA.....kalau kat UIA misalannya, calon-calon akan bertanding bawah nama parti, tetapi berbeza di UTP. Masing2 betanding atas individu..bagi PR kali ni...hanya 6 orang je bertanding utk kerusi umum...berbanding tahun sebelum ni seramai 11 orang kot kalau tak silap...ni menurut sumber akak senior la...kalo dia tipu saya..maknanya korang pun kena tipu la ngan saya...haha...


Apa manifesto calon2 PR kali ni?saya pun tak tau...huahaha..mana tak nya saya dapat tau tarikh bentang manifesto tu sehari selepas tu..memang dah terlambat la....saya tak tau la samada saya yang tak amik tahu atau memang promosi kureng...ape2 pun tak kisah la...benda dah berlalu...

Apa yang menarik...3 orang yang bertanding merupakan student tahun pertama, semester kedua...maknanya umo dorang 19 tahun la...wah mantap2.....mereka ialah ain,mu'id dan asyraff..apa2 pun meh la layan poster deme....



Calon-calonnya adalah....



Yang ni saya kenal la gak..sbb saudara umair ni fasi masa ta'aruf
week saya....


akak ni pun fasi masa ta'aruf week saya...jadi saya kenal la..
kenal muka je..huehehe


ni pun fasi gak...ingtkn akak..rupe2nyer sebaya saya...



Asyraff: yang ni saya tak baper kenal..bukan tak baper kenal tp mmg tak kenal
langsung..tak penah nmpk pun...tapi beliau merupakan seorg debator kat UTP..ni kawan habaq la..kalau salah tolong betulkan...



Saudara Mu'id ni pun saya kenal sbb dia Mas'ul lajnah
Akademik Rakan Masjid...tu pun saya baru tau nama dia Mu'id...haha



Saudara anip ni saya memang tak kenal sbb dia skang tgh intern..
sbb tu la tak penah nmpk...tp dgr2 org citer beliau seorang yg berkaliber dan
berpengalaman dalam MPP sbb b4 ni beliau hicom MPP dan kali ini beliau kembali membawa misi baru...jeng3...



Disebabkan hanya 6 orang je bertanding, jadi saya rasa tak botak kepala la nk pikir nak pangkah saper..sbb kene undi 5 org daripada 6 org.....Firman Allah swt:


"Janganlah orang-orang beriman menjadikan orang kafir sebagai pemimpin, melainkan orang-orang beriman. Barangsiapa berbuat demikian, nescaya dia tidak akan memperoleh apa pun dari Allah, kecuali kerana (siasat) menjaga diri dari sesuatu yang kamu takuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu akan diri (siksa)-Nya, dan hanya kepada Allah tempat kembali."
(Ali Imran : 28)

Rasa2nya fahamlah kot apa yang saya cuba sampaikan di sini....



Cabaran-cabaran

Menjadi asam garam gula cabai dan sebagainya la bagi sesiapa yang memegang MPP menerima pelbagai tohmahan dan kritikan...tak sah la kalau tak kena kritik dan asyik kena komen negatif je bila dah pegang MPP...kata2 kesat, kasar, kritikan yang mereka kena hadapi antaranya adalah...


"Ada MPP tapi serupa macam tak der je...aku tak nampak pa pe perubahan pun...."

"Masa manifesto kemain lagi cakap berapi2...dah menang...hampeh pun takde.."

"Ape ni MPP tak buat kerja...bla..bla..bla..&(^&&%*()##%&..."


(*rekaan semata-mata..kalau ada yang betul tu hanyalah kebetulan semata-mata..takde kena mengena dengan penulis..huehehe)

Jadi, perkara2 sebegini memang mereka dah biasa hadapi..Buat yang bertanding sudah pasti mereka telah sedia maklum dengan cabaran yang bakal mereka hadapi dan telah pun mempersiapkan mental mereka terlebih dahulu...sepanjang minggu sebelum election, pasti pelbagai tohmahan yang akan tersebar untuk menjatuhkan calon yang lain(tp kali ni mcm tak de pun saya dgr...tp tak tau la kalo kome ad dgr kabar2 angin yg memburuk2 kan calon yg bertanding..)...Itu sebelum menang election...bagaimana pula keadaan selepas menang election??


"Wahai orang-orang yang beriman!Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan."
(As-Saff : 2-3)



Setiap apa yang diperdengarkan semasa sesi pemmbentangan manifesto haruslah dorang berusaha untuk ditunaikan dan bukan hanyalah retorik semata-mata..Jangan hanya pandai berkata-kata dengan janji manis, tetapi apabila sudah terpilih, melupakan agenda sebenar yang ingin dibawa....sesungguhnya taklifan yang dipegang bukan untuk dibangga2 kan tetapi merupakan satu amanah yang amat berat...kalau lah beban tu ditafsirkan dalam bentuk sesutu yang boleh dipegang, pasti tak terpikul...


Akhir kata, selamat bermujahadah kepada mereka yang akan dipilih Allah untuk memegang tampuk kepimpinan MPP UTP pada sesi akan datang...ikhlas kan niat kalian kerana Allah...insyaAllah dpermudahkan segala urusan....

7 comments:

caliph said...

salam'alaik

jiwa muda remaja, yang mahukan perubahan demi melihat Islam kembali didaulatkan..insyaAllah, moga yg benar akan terus naik...ah2 ayat skema lak ai

NUR ZATIL ILHAM KAMARUDDIN said...

wsalam..
skema??
bkn ke u memang skema?huehehe

nurilham7 said...

keputusan undian telahpun kuar...

undian paling tertinggi:

1)Umair
2)Mu'id
3)Ain
4)Haniff
5)Jenani
5)Acap (tersingkir)

Hannan said...

rajin ko menulis ye nur..tahap awareness yg sgt tgi..

NUR ZATIL ILHAM KAMARUDDIN said...

haha xder la rajin...bese2 je..mengisi masa lapang yg tak lapang sbnrnyer..haha ape den merepek ni...

ape2 pun nape acap tak menang???waa

intan.maisarah said...

besar pegang jawatan dalam MPP ni.
pening kepala dibuatnya.

semua tingkah laku kita di perhati kan.

cik zatil.
anda tidak mau jadi MPP?

NUR ZATIL ILHAM said...

waa intan..hang mpp ea?
mantap woo..
ceq mpp??
haha tak bergerak la mpp tu nnt..