Friday, October 9, 2009

Kursus Kahwin..haa??

Moh poie..tempat terhad kat 100 org je..haha


"Waa zatil nak kahwin dah ke?" (mungkin ni yang iba akan kata bila nampak entri ni kan2??haha..btl tak iba?)



Perkahwinan adalah fitrah semulajadi manusia. Maka dengan itu, Islam menganjurkan untuk nikah kerana nikah merupakan gharizah insaniyah (naluri kemanusiaan). Bila gharizah ini tidak dipenuhi dengan jalan yang betul iaitu dengan perkahwinan, maka ia akan mencari jalan-jalan syaitan yang banyak menjerumuskan ke lembah hitam.


Anas bin Malik ra berkata, Rasulullah SAW telah bersabda:"Barangsiapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dan memelihara yang separuhnya lagi." (HR Thabrani & Hakim)



ps: Jangan ingat orang yang dah nak kahwin je yang boleh pergi kursus kahwin ni. Apa salahnya pergi awal2 kan. Mana la tau nanti dah dekat kahwin nanti busy memanjang dok uruskan kenduri kahwin.Iye dok..So better pergi awal.huhu pendapat saya je..

5 comments:

caliph said...

kat UIA murah lagi..RM30..tapi mengikut yg pegi tiada kualiti, kurang sgt penyerapan nilai2 islam..

Anonymous said...

tu kat uia..
ni kat utp, mne tau lh b'kualiti..huahuahua

Anonymous said...

yo la tu zatil...
bilo maso pulok doh den piki gitu...
mung ni....
den x piki gitu pong...
tp apo llah salohnya mung kawen cpt skit...
mung dok jauh kat perak tu molek bonar la hey kalo ado orang ago mung...
(cmpurization of loghat...one malaysia but many loghat...)

nurilham7 said...

anonymous ni iba ea??
haa btl la tuh..
we wait n see dlu...
pegi dlu pastu baru tahu cane pengisian dia...harap2 bagus la..
kalo tak sia2 aje bayor rm80..waa mahal tuh...dalam keadaan yg agak tak berduit skng nih..huhu
mana blh teman kawen dlu..
mesti le mike dlu..
ate mike senior lg dr teman...hua3...
tp tu la mmg cabaran duk utp nih...
kene kuat nk jaga diri...
kalo kawen senang kot ad zauj yg menjaga..huehehe...
tp dlm keadaan skang ni...kahwin tu memg jauh lagi kot..ape2 pun jodoh teman serah kat Allah...
iba hang kawen dlu...pastu baru ceq plak...kua3...

NaM_QoOL said...

lamer x membace blog nih..ha3...

kawen meyempurnakan SEPARUH dari agama..

jd..skang nie ak umpame burung yg terbang ader sebelah sayap jew.. ngeheh~~