Friday, May 7, 2010

Pasangan Huffaz

Lebih kurang pukul 11 pagi hari ni, lepas je abis Test Dynamics terus cek henset kalau2 ada mesej..Ada 2 mesej..

Mesej pertama:"Salam.Nnt kalo bli lunch,bli kn kita sekali eik huhu."-my rumet(ni kes malas nk turun la ni sbb takda kelas..)

Mesej kedua:"Slm ztl, tgkla kajed lam mega utusan harini :D" - k.zed

huh kajed masuk paper ke??(tertanya-tanya..).nampaknya hari ni kena beli paper la..slalunya baca online je..lepas abis kelas vector pkul 12 tu..pegi beli mknn n cari paper kat kiosk..takda..kne tgk on9 lorr nmpknya..

belek2 akhbar online tu tetibe nmpk gambar 2 pasangan merpati 2 sejoli yg sememangnya dikenali dgn tajuk besar dia "Pasangan Huffaz"...belum sempat baca isi berita lagi..trus mesej kajed..

"kajed!perghh besorr gambor!bangga woo kawan masuk paper!"

pastu simple je kajed balas.."haha klako la ztl ni :D.."

lepas baca isi berita tu..Alhamdulillah benor belaka...sama mcm kajed penah citer dulu..

ni berita tu..silalah baca kalo rajin...tapi kalo tak rajin baca gak...jgn riso berita ni tak bosan..haha


Tenang ‘dihiburkan’ ayat al-Quran


Pasangan huffaz bakal doktor


TENANG dan mengasyikkan. Demikianlah ungkapan bagi menggambarkan suasana majlis menghafaz al-Quran Peringkat Kebangsaan kali ke-31 di Dewan Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MTIC) Ayer Keroh, Melaka.

Bertema ‘Memantap Ukhuwah Memperkasa Ummah’, majlis itu menyaksikan persaingan yang hebat di antara para hafiz dan hafizah dari seluruh Malaysia yang berlangsung pada 21 hingga 25 April lalu.

Apa tidaknya, hampir sepanjang masa para hadirin diperdengarkan bacaan al-Quran oleh para huffaz yang mewakili negeri masing-masing.

Berada di dewan itu ‘melupakan’ seketika segala gundah-gulana dan pelbagai masalah yang bersarang dalam kepala.

Ia mengesahkan lagi kebenaran ayat Allah sebagai mana firman-Nya yang bermaksud: Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah! dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia. (al-Ra’d: 28)

Seramai 73 peserta menyertai majlis ini dengan dibahagikan kepada 3 kategori iaitu hafazan dari 1-10 juzuk beserta tarannum, 1-20 juzuk dan 1-30 juzuk beserta tafsir.

Pada tahun ini, satu kategori baru diperkenalkan iaitu hafazan dari 1-10 juzuk beserta tarannum. Walaupun ia merupakan kategori baru, namun para peserta dapat menyampaikan bacaan dengan cemerlang.

PESERTA suami isteri yang mewakili Sarawak bagi kategori 1 ke 10 juzuk, Ahmad Fikri Morshidi, 21, dan Nur Izaidah Ishak, 21, adalah bukti golongan hafiz juga boleh menguasai bidang profesional.

Pasangan muda yang melangsungkan perkahwinan pada Julai 2009, kini menuntut dalam tahun pertama jurusan perubatan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) kampus Kuantan, Pahang.

Kata Fikri, kejayaan yang dicapai itu adalah hasil dorongan ibu bapa terutama bapa yang mahukan anak-anaknya hafal al-Quran.

“Kata ayah, al-Quran itu mukjizat. Kalau kita menjaganya, Allah akan menjaga kita. Alhamdulillah, kata-kata itu terbukti kini,” jelasnya.

Beliau mula menghafal al-Quran sejak usia 10 tahun di Maahad Sri Madani, Kuching, Sarawak.

Perjalanan Fikri sebagai hafiz melalui banyak cabaran. Lebih-lebih lagi apabila beliau terpaksa berhenti sekolah di tahun empat untuk menumpukan kepada menghafaz al-Quran.

“Saya berhenti sekolah dari umur 10 tahun kemudian masuk semula pada tahun enam untuk menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

“Alhamdulillah saya dapat 6A dalam UPSR, termasuk Bahasa Arab kemudian 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan 9A1 dan 1A2 dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sebelum memasuki matrikulasi UIAM,” tambahnya.

Kecemerlangan beliau dalam bidang akademik membolehkan Fikri dipilih sebagai penerima Anugerah Ibnu Sina semasa menuntut di Sekolah Menengah Sains Kuching.

Sementara itu, Nur Izaidah adalah lulusan program persijilan tahfiz Darul Quran di Kuala Kubu Bahru, Selangor. Menamatkan hafazan 30 juzuk dalam tempoh satu setengah tahun.

Beliau juga pernah mewakili Sarawak dalam majlis menghafaz al-Quran Sekolah Rendah peringkat kebangsaan pada tahun 1999 dan 2000.

Pada majlis peringkat negeri mereka bertemu buat kali pertama sebagai peserta hafazan. Nur Izaidah mewakili Miri dan Fikri mewakili daerah Kuching.

Menurut Fikri, pada ketika itu beliau bersaing dengan adik Nur Izaidah bagi kategori 1-10 juzuk.

“Semasa itu, emak ada mengambil gambar Nur Izaidah. Bila di rumah saya ada melihat gambar itu tetapi tidak tahu siapa dia.

“Rupa-rupanya ditakdirkan Allah, beliau menjadi isteri saya selepas kira-kira 10 tahun gambar itu disimpan di rumah,” katanya senyum mengimbau saat manis itu.

Selain persamaan dalam pengajian dan sebagai hafiz, pasangan suami isteri ini juga adalah anak ketiga daripada lima adik-beradik dalam keluarga masing-masing.

Lebih manis lagi, adik-beradik Fikri turut menghafal al-Quran. Contohnya, abang sulung beliau menghafal 10 juzuk, kakaknya yang juga menuntut sebagai doktor turut menghafal empat juzuk.

Ternyata pasangan ini mempunyai kelebihan apabila membuat ulang kaji. Apa tidaknya, apabila si suami membaca isteri akan menyemak dan begitulah sebaliknya.

Kata Fikri, itu adalah antara nikmat yang diperolehi apabila mempunyai pasangan yang juga hafiz. Bagaimanapun, kadang kala, mereka mendengar rakaman bacaan al-Quran untuk mengulang kaji.

“Biasanya kami akan mengulang kaji selepas solat subuh dan maghrib setiap hari. Ini untuk mengelak daripada lupa,” jelasnya.

Fikri juga berharap masyarakat membetulkan salah tanggapan bahawa bidang hafiz al-Quran ini adalah untuk anak-anak yang kurang cemerlang dalam bidang akademik.

“Golongan yang cemerlang akademik mesti mengambil berat dalam hal agama termasuk menjadi hafiz.

“Barulah kita boleh melahirkan masyarakat yang seimbang dunia dan akhirat,” katanya yang bercadang mendapat sijil syahadah daripada pegawai Jabatan Agama Islam Negeri Sarawak, Sam’ani Fauzi al-hafiz.



Untuk makluman,kajed(panggilan manja kami kat kajed) ni rumet saya masa blaja kat UIA dulu dari awal sem sampai abis sem..merangkap my best friend saya..ntara kami(saya,afuf n kajed),kajed kawin dulu..tp cedey tak dapat pi walimah kajed..masa tu minggu aluan siswa(MAS) kat UTP..waaaaaaaa...lepas kajed afuf plak kot...haha..saya yg paling muda mesti la yg last skali...




Gambo tak baper jelas


Kajed..zatil curi gambo ni kat mukabuku kajed..ngee~~

6 comments:

Syafiq Afandi said...

alhamdulillah...

Aqidah Saif Ad-Din said...

sweetnyerr~diri ni pun xlpas lg..huhu..ucapkan tahniah kat kwn akk tu ye..

Hanna said...

huhu.. zatil, masyallah. Hebatnya pertemuan yng diatur..pertemuan dengan keberkatan al-quran

wardatuljannah said...

subhanallah..

wax said...

salam... wah.. kawan lamaku FIKRI.. alhamdulillah.. smoga Allah permudahkan jalan bagi k kau.. aku x tauk ingat gk ndak ka kau ngan aku.. hehehe... SUBHANALLAH... BAGUS~~

wsalam...

nurilham7 said...

huhu femes lak kajed ngn fikri..
moga jadi contoh yg baik kat semua umat Islam di Malaysia ni..