Sunday, May 9, 2010

Who Is Your Best Friend??





Kalau ada orang tny..."Siapa sahabat baik anda?"..Tentulah saya akan jawab.."Emak,sudah tentu!"....Kenapa emak?kenapa bukan abah?kenapa bukan Siti?kenapa bukan Hawa..ahahaha..sebab emak adalah emaklah hehe...abah pun sahabat baik Nur gak...(hehe..abah jgn merajuk ea..)

Kalau perasan ada byk gak entri saya mengenai kasih sayang seorang ibu yang mana saya tujukan entri tu khas buat ibu saya sbnrnya..tp sempena Hari Ibu ni saya buat satu lagi entri khas untuk Mak..tp bg saya sebenarnya hari2 adalah Hari Ibu..bgaimana saya nk ungkapkan mengenai Mak ea??tak terkata plak..hari ni jari jemari saya tak baper ligat plak nk menari..bukan sbb tak da idea..tp sebab terlalu byk perkara untuk saya ceritakan mengenai Mak sampai tak tau nk tulis mana satu.....


Mak..
Mak slalu ada bila Nur kesedihan..
Mak ingat tak..
Masa Nur tak skor GPA yg Nur target masa sem lepas..
Nur telefon mak..
Nur minta maaf kat mak sebab dah kecewakan mak dan abah..
Masa tu Nur nangis..
Nur tak dapat cakap lama2 dgn mak..Nur letak telefon..
Mak call Nur balik...
Mak bg kata2 semangat kat Nur...
Mak lah motivator Nur......

Mak..
Mak tau tak..Nur kagum dgn mak...
Mak seorang yg tabah..
Mak seorang yg penyayang..
Anak mak sume blaja jauh2..
Tp mak sanggup drive kereta berjam-jam nak lawat kami..
Hari ni mak pergi ke Melaka kat Wais..
Esoknya mak pergi ke PJ kat Hawa...
Hari tu mak pergi Perak lawat Nur..
Mak pun pernah gak ke Kuantan lawat Siti kat sana..
Kalau kami nk balik ke U masing2...
Mak mesti masak lauk sedap2 untuk kami bawa balik..
Demi anak-anak mak..
Mak memang tak pernah kenal erti penat..




Mak..
Terlalu banyak pengorbanan yg mak curahkan..
Untuk anak2 mak..
Tak terucap dek kata-kata..
Tak terbalas dek perbuatan..
Segala pengorbanan mak...
Segala perit jerih mak besarkan kami 11 orang...

Mak...
Andai suatu hari nnt mak dah tak berdaya...
Nur akan sentiasa ada di sisi mak...
Bukan saja Nur..
tapi Anas..Amru..Siti..Hawa..Aina..
Uwais...Nabilah..Aiman..Dzakwan..Adam...
Kami anak2 mak akan menjaga mak..
Seperti mana mak menjaga kami...
Kami nk mak tahu..
Yang kami takkan sia2 kan kasih sayang mak...
Kami tak nak jadi anak derhaka....
Yang melupakan ibu mereka sendiri..
Kami tak nak jadi seperi Si Tanggang...
Derhaka terhadap ibunya....
Sesungguhnya syurga di bawah telapak kaki ibu...
Mak doaka kami...

Mak...
Andai suatu hari nnt Nur mengecap kejayaan...
Kejayaan tu adalah buat Mak...
Nur berdoa agar mak akan berada di sisi Nur..
Andai kata saat itu tiba...

Ya Allah...
ku bersyukur kepadaMu...
Rahmat kasih sayang-Mu telah kau hamparkan..
Melalui kasih sayang ibuku...
Kau ampunilah segala dosa ibuku...
Ya Rahman..Ya Rahim.....


Abu Hurairah ra berkata:Seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW
dan bertanya:"Siapakah yang paling berhak untuk aku beri layanan dengan sebaik-baiknya?"
Baginda menjawab:"Ibumu."
Dia bertanya lagi:"Kemudian siapa?"
Baginda menjawab:"Ibumu."
Dia bertanya lagi:"Kemudian siapa?"
Baginda menjawab:"Ibumu."
Dia bertanya lagi:"Kemudian siapa?"
Baginda menjawab:"Ayahmu."


Firman Allah SWT:
"Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan bersusah payah dan melahirkannya dengan susah payah(pula)....
(Al-Ahqaf 46:15)





4 comments:

bintunQamar said...

touchingnye..

i love my mum to the max!

Aku Mu'iz said...

hanya Allah dapat membalas jasa ibu bapa kita...doakan mereka :)

nurilham7 said...

>we,kita pun sayang mak kita to the max!haha

>to mu'iz:btl3..hny Allah mampu balas sgala pengorbanan ibu bapa kita..

Hannan said...

terharunye..huk2..