Friday, July 16, 2010

Orang Mesir Nak Balik Umah Dah~~

Assalamualaikum wbt...

Sebai di mai?sebai di??Alhamdulillah..wah berminggu lama blog ni tak dikemaskini..sem baru hampir bermula lebih kurang seminggu lagi..tapi tanggungjawab sebagai komiti untuk Ramadhan Discovery 2010 memerlukan saya balik awal..takpe saya redha..cuti semester selama sebulan sudah kira cukup bagi saya..pelbagai pengalaman saya dapat masa cuti ni..bermula dengan menjadi fasi untuk anak-anak yatim dari Takbai, kemudian menjadi fasi untuk program Kem Remaja Islam Soleh(KERIS) yang terdiri drp peserta dr umur 7-14 tahun dan seterusnya program P'RINTIS SARA ABIM untuk pelajar Sekolah Agama Rakyat Abim N9 yg terdiri drp pelajar darjah 4-6...bukan senang untuk mengawal adik-adik ni...kalau sebelum ni selalu berprogram dengan adik-adik sekolah menengah..tapi kali ni saya belajar plak cara nak handle adik-adik sekolah rendah yang sangat aktif..walaupun penat tetapi seronok bersama-sama dengan mereka...

Adik2 grup saya..KERIS


Alhamdulillah..baru2 ni dapat mesej daripada Mesir..abang sulung saya yang blajar di sana dah pun habis blajar..Ijazah Takhassus Al-Quran dan Qiraat..dan result dia pun Alhamdulillah..najah dan sofi belaka..mabruk Anas(saya xpanggil abg saya dgn panggilan 'abg'..ko..aku..je..huehehe..ni menunjukkan betapa rapatnye kami..keh3)..kabarnya balik sebelum raya..takpe lah..duk la lama2 sikit..gi talaqqi ye Nas..nnt kongsi2 la ilmu ngn ktorg(baru ingt nk suh dia tlg jadi ustaz utk kelas The Qurra' tp balik lambat plak)...xpe lah nnt nk shopping barang nak bawa balik Msia jgn lupa bgtau..nak kirim gak..haha..

Dulu b4 dia exam., dia ngn kawan2 dia sempat g buat umrah..jeles2..bila lak giliran saya..insyaAllah kalau ada rezeki dan umur yang panjang, kalau diizinkan Allah...mudah2an saya dapat jejakkan kaki kat Mekah...pergi satu family ramai2..mesti syok kan..ameen..

Dah takde ape nak tulis pun...saje je nak update blog ni..keh3..pendek kata rajin2 la blajar dan menuntut ilmu..masa blajar ni la paling best..kita blh buat macam2...nnt dah keje tak seronok dah sbb duk ngadap benda sama je...lain la kalo kita kerja sendiri..ce kalo terikat ngn kerajaan..lagi lah payah..Jadi manfaatkan la masa blaja ni elok2...Hormat guru,jangan kurang ajar ngn orang yang dah bagi ilmu kat kita..ye la budak2 zaman skang ni tak sama dah ngn budak zaman dulu yang hormat guru..dulu mana ada kes budak pukul cikgu, ludah cikgu ke...tapi skang ni..toksah citer la...macam2 jadi..jadi karier sebagai pendidik zaman kini teramatlah mencabar..buat bakal pendidik plak..kena la persiapkan mental dan fizikal sebelum jadi pendidik..blaja la silat ke..sumo ke...taekwondo..kendo..ninja dan mcm2 lagi lah..ehe acah je..mcm citer Gokusen la plak(tp ni lagi hebat..cucu Yakuza..)


Gambar lama..masa mula2 kat Mesir dulu..



Depan masjid Nabawi..masa ziarah sahabat2 dia kat Madinah..


ps:sape nk isi borang..bleh la..ada 4 kosong..hahaha(sekadar gurauan semata-mata..jgn marah Nas)

1 comments:

Syafiq Afandi said...

pengalaman yang berguna mengajar kita erti sebuah kehidupan...