Monday, August 23, 2010

Hatiku Gumbira~~

Alhamdulillah, syukur masih diberi kesempatan menulis di blog yang dah lama tak dikemaskini ni..Dan yang paling penting, saya teramatlah bersyukur kerana dipanjangkan umur dan dapat bertemu dgn Ramadhan Kareem..mudah2an sampai ke akhir dapat bersama Ramadhan tahun ni..insyaAllah.


Wassup with the title?? Apa yang gembira sangat tu..Biasa lah..berita dan cerita gembira harus dikongsikan bersama..cerita pahit dan sedih tu biarlah saya simpan sorang2, hanya saya dan Allah yang tahu..


Pertama-tama, tahun ni abang saya akan balik ke Malaysia. Dia dah pun selesai pengajian nya di Mesir seperti yang saya pernah kabarkan dalam entri terdahulu. Alhamdulillah..tahniah kerana berjaya menamatkan pengajian di sana dalam masa 3 tahun. Moga kepulangan beliau membawa manfaat untuk masyarakat di Malaysia, khususnya umat Islam. 4 September ni , baliklah dia. Sama ngan cuti saya lak tu.Bagus bebenor la. Jadi, lepas ni lengkap la kami sekeluarga..tak da yang kat seberang laut dah..


Keduanya, one of my best friend is getting married! Wah berita ni saya terima dgn perasaan terkejut dan yang paling penting gembira semestinya. Tak sangka Afifah nak nikah dah..Afifah atau nama panggilan kami kat dia, Afuf, juga merupakan rumet saya masa belajar di Asasi UIA dulu. Alhamdulillah, moga masjid yang bakal dibina dapat diimarahkan dan tidak hambar dan lesu seperti masjid2 yang dibina oleh kebanyakan orang..ermm mendalam maksud yg saya nk sampaikan ni.Takpe..fikir2kan..renung2kan..cewah..


Dan yang ketiga, K.Zed, ex-rumet saya yang lagi sorang ni plak bakal menimang cahaya mata. Kandungannya sekarang dah berusia 8 bulan..waa raya nanti akan lahirlah seorang lagi bakal Hafiz..ye lah, mak ngan ayah dia pasangan huffaz..anak lak gerenti ikut jejak langkah mereka. InsyaAllah..weee tak sabar nk dapat anak sedara! Tahun depan dapat berita gembira dr Afuf plak..ehe..Kajed dpt baby boy..afuf lak baby girl ea…cewah suka hati jer..

Bila cerita pasal Kajed ngn Afuf ni, teringat lak kenangan ngn dorang dulu. Cepat betul masa berlalu…Pertemuan dan persahabatan kami ni memang cukup cantik Allah rancang. Bermula dengan Afuf, saya kenal sebelum masuk UIA. Saya kenal kat Friendster..lepas tu add kat YM dan chatting..perangai lebih kurang..adik beradik dia ramai, adik beradik saya pun ramai..nama adik beradik kami pun ramai yg sama..Tgk2 kami sama2 masuk UIA..tapi kami bukan rumet utk sem yg pertama..kami mula menjadi rumet masa sem 2 dan sampai la abis UIA…




Pertemuan dengan Kajed lak, sbb dia rumet saya..saya daftar masuk bilik sebelum Kajed..punya tgu sape lah rumet den ni..harap2 org yg baik2..Jeng je jeng..kajed sampai ngn family dia..kekok sikit..kami senyum je..salam2..lepas b’tegur sapa baru tau kajed ni dari DQ rupenyer…so dia akk la..kajed ni penyenyap orgnyer tapi murah dengan senyuman..senyuman mmg tak lekang dari bibir dia…uishh tak penat ke kajed asyik senyum je..dan apa kaitan afuf ngn kajed lak? Rupenye dorang pun dah kenal b4 masuk UIA…dan akhirnya kami bertiga sebilik masa sem kedua hingga la kami tamat Pusat Asasi..

Persoalan kami siapa yg akan kawin dulu antara kami dah pun terjawab..haha..mestilah kajed yg paling tua kawin dulu, dan tak sangka cepat je afuf ikut jejak langkah kajed….sedar atau tidak sedar ataupun separa sedar, kita sedang melalui satu fasa di mana sahabat2 sekeliling kita, sorang2 akan menjengah ke alam rumah tangga…”Dah besar ea ko…nk kawin dah..tak sangka aku..”…”Haa dia nk kawin dah ke?ngan sape?bla33x….”…Cakap pasal kahwin takkan abis sampai ke sudah..Lagipun saya bukan lah orang yg arif nak bercerita soal perkahwinan ni..Cuma ingin meraikan sahabat saya yang bakal menjadi isteri org tak lama lagi ni..(lepas ni susah nk lepak ngn afuf dah..kena minta izin suami dia dulu..hehe). Kalau tahun lepas dia ajak saya gi open house kat umah dia, tapi kali ni gi majlis pernikahan dia plak…

Pesanan buat sahabat saya, Afifah a.k.a. Afuf, moga menjadi isteri solehah dan taat kepada suami.Sesungguhnya syurga seorang isteri di bawah telapak kaki suaminya..Jumpa kat majlis nikah nanti!huhu..







8 comments:

caliph said...

wah kak jed dah 8 bulan ke, terkejut i..huhu, seronoknya, mesti comel anak k.jed macam dia kan:)

afuf bila nikahnya, dengan student medic tu ye?

Ibnu Ghazali said...

caliph & cahaya inspirasi bila pula??
hee..

bintunQamar said...

rumate kajed n afuf yg tggal ni bila lg?
hahah...

NURILHAM said...

soalan cepuperak daripada ibnughazali ngn bintunQamar..
jwpnnyer bila dah sampai jodoh~~

aisyah said...

Hehe :)
Bagitau kite tau zatil, jangan senyap2 je.
Nanti kite tolong rewang. Hehe.

Selamat berpuasa :)

little khalifah said...

kajed is coming! waa rindunya zaman bujang dulu..xdo gambo afuf kawen ke zatil??

NURILHAM said...

uhh bru pasan kajed ada komen..
takda gambo la kajed..
tak bawak kamera..
dila ad tngkp baaanyak gambar..
akk tgk kat dia ea..
waaa kajed dah ad geng..haha
apo cito la afuf skng..

little khalifah said...

afuf bakal jd jiran kajed :) x lama lg die dok umah sebelah.jgn jeles zatil :p