Wednesday, March 17, 2010

Kebakaran Mengorbankan Berjuta Nyawa..

Kebakaran yang berlaku pada waktu tengahari hari ini telah mengorbankan berjuta nyawa............


nyawa semut, kumbang, lipan dan yang sewaktu dengannya....huehehe bikin gempak je..Oke2 serius...cuma nak kongsikan peristiwa yang berlaku...tengahari tadi..kawasan hutan(hutan kecik je)depan rumah saya terbakar..mula2 tak tau pun ada kebakaran..patut la ada bau asap..tak fikir pa pe sebab jiran belakang umah hobi dia memang suke bakar sampah..haha..tapi mak tetiba kuar kata nk tgk ada kebakaran kat luar...tanpa berlengah lagi, saya segera mencapai tudung dan keluar utk melihat kebakaran tersebut.(mcm nk buat karangan pasal kes kebakaran je..)..


Bahagian hutan yg terbakar tu berada agak jauh sikit dari rumah saya...masa g tgk tu bomba tgh berusaha padamkan api...1st time tgk bomba beraksi memadamkan api..Macam2 perasaan mula timbul..takut api merebak pantas..kebetulan cuaca panas terik dan berangin..dalam masa yang sama sempat lagi mendoakan keselamatan ahli bomba yg tgh berusaha padamkan api tu..Masa tu baru saya tahu betapa risiko nye jadi ahli bomba(sblm ni tau risikonya tp cuma tak penah nk amik kisah..huhu). Alhamdulillah api tak marak..dan berjaya dipadamkan...tak sempat plak nk temuramah bomba tu nak tanya apa punca kebakaran ni...huehehe..


Pendek kata, dalam cuaca panas terik yang luar biasa sekarang ni, banyak2 kan lah minum air..kurangkan keluar rumah..kang kena migrain plak..dan paling penting jgn nak ngada2 bakar sampah dekat ngan hutan...oke?









4 comments:

Anonymous said...

Genial dispatch and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

nurilham7 said...

sape la anonymous ni..
anyway glad that this entry did benefit u..

najaf_jb said...

wah mantap la zatil...
dah mcm wartawan dah ni...

nurilham7 said...

tu la iba dalam ingt nk jadi wartawan..
tapi kene reject la...
dia ckp ayat zatil berterabur
n byk kesalahan tatabhsa..haha