Thursday, April 8, 2010

..::Hadith Logam::..


Maksud hadith:"Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham."

Pernah tak sahabat2 dengar mengenai hadith logam?Adakah hadith ini menerangkan asal-usul logam?Atau hadith ini menerangkan logam itu apa??Ya memang benar jawapan sahabat2 yang hadith ini takde kena mengena langsung dengan asal usul logam. Jadi, mari kita bercerita sikit mengenai hadith ini.

Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Kalau 'jahil' nilai itu maka akan menyokong jahiliyyah dan sebaliknya, jika Islam maka nilai itu akan menyokong Islam. Mengambil contoh kisah Saidina Umar Al-Khattab. Semasa di zaman Jahiliyyah nya, beliau merupakan orang yang paling kuat menentang Islam. Namun, apabila beliau menjadi Islam, beliau lah yang paling kuat mempertahan dan memperjuangkan Islam.

Jadi, antara pengajaran yang saya dapat melalui hadith ini, kita jangan sekali-kali memandang rendah orang lain. Kita patut sentiasa merendah diri dengan sesiapa pun kerna sesungguhnya kita adalah hambaNya yang hina selalu melakukan kesilapan. Anggaplah kanak-kanak itu lebih baik daripada kita..dia mungkin tak memiliki ilmu dan sebagainya tetapi kanak-kanak tu suci daripada dosa nak bandingkan dengan kita..anggaplah orang jahat tu lebih baik daripada kita, mungkin dia tidak mengetahui kebenaran dan apabila dia mengetahui kebenaran, kemungkinan dia akan menjadi lebih baik daripada kita...

Sedikit perkongsian daripada saya.Moga mendapat manfaat..wallahualam..


Sumber: Ini Sejarah Kita-Analisa Sejarah Sebuah Ummah


ps:sape nak pergi Kembara Sufi??angkat kaki!roger me if u wanna go..oke!

1 comments:

Anonymous said...

salam..
nk share boleh x..??